Starbreeze

Har risken med att äga Starbreezeaktier ökat de senaste veckorna? – Del 1

Förläggarskap: Dead by Daylight

”Dead by Daylight is an asymmetrical multiplayer horror game in which one crazed killer hunts four friends through a terrifying nightmare. Players take on the role of both killer and survivors in a deadly game of cat and mouse. It’s a Mature Gamer take on the thrills of Hide & Seek!”

Investeringen i Dead by Daylight på 2 MUSD (ca 16,2 MSEK) innebär att Starbreeze har rätt till 50 % av intäkterna under spelets livslängd, medan kanadensiska utvecklaren Behaviour Interactive tar den andra halvan samt behåller 100 % av rättigheterna över IP:t.

Datum för spelsläpp och till vilka plattformar är ännu inte officiellt, det enda Starbreeze har kommunicerat är att ”The Dead by Daylight project is in its initial production phase.

Beräknat på att en genomsnittlig moms på 15 % dras direkt (85 % kvar), sedan tar försäljningsplattformen 30 % (0,85*(1-0,30)=59,5 % kvar) och sist delar Starbreeze och Behaviour på resten (59,5/2=29,8 %) vilket alltså ger Starbreeze ungefär 30 % av intäkterna.

deadbydaylight_forsaljningVad som är en rimlig försäljningssiffra är i stort sett omöjligt att säga i nuläget då vi inte känner till vilka plattformar det kommer släppas till, när det är tänkt att släppas eller vilken spelform det blir. Blir det en 4vs1 FPS av Evolve-typ? Top-down? Någonting annat?

Oavsett utfall är investeringen på 16,2 MSEK rätt liten i sammanhanget då den motsvarar 0,5 % av börsvärdet eller drygt 5 % av kassan (inkl. värdet på avtal med 505). En investering som inte går breakeven är givetvis en dålig investering, men i detta bör man även räkna in det mjuka värdet i att Starbreeze syns som förläggare. Därtill är man öppen med siffrorna och sin strategi att i stort sett ge utvecklaren fria händer, eller som de själva uttrycker sig:

”Starbreeze aims at becoming a catalyst for the developer’s success. Projects will be selected and managed carefully and game developers will be encouraged to retain part of the game IP.” (Källa: http://starbreeze.com/2015/06/starbreeze-announces-its-2nd-publishing-deal-and-invests-2-musd-in-behaviour-interactives-upcoming-game-dead-by-daylight/)

Någon form av realistisk best-case för DbD är i mina ögon att spelet har en ROI på runt 100 % samt att förläggarskapet öppnar nya dörrar till duktiga studios som behöver finansiering utan att offra sin kreativitet eller sitt entreprenörskap.

Motsvarande worst-case ser jag som att spelet säljer dåligt, Starbreeze förlorar 5-16 MSEK av investeringen och att Behaviour öppet inte är nöjda med samarbetet, vilket kan generera badwill till Starbreeze som förläggare.

Sammanfattningsvis ser jag en relativt liten framtida riskpåverkan genom denna investering, det är ett naturligt och potentiellt billigt steg i ambitionen att bli en fullskalig förläggare.

Samarbete med och delägarskap av Cmune

cmune

Starbreeze har alltså anlitat Hong Kong- och Pekingbaserade mobilspelsspecialisten Cmune för att utveckla en mobilversion av Payday-franchiset. Utöver detta har man förvärvat 6,3 % av Cmune där Starbreeze’ sammanlagda investering uppgår till 1,4 MUSD (11,4 MSEK) vilket motsvarar knappt 0,4 % av bolagsvärdet eller 3,7 % av kassan (inkl. värdet på avtal med 505). Detta innebär samtidigt att man i nuläget värderar Cmune till maximalt 22,2 MUSD (181 MSEK) vilket motsvarar ca 1/18 av Starbreeze’ börsvärde. Det är därmed en bit kvar tills Cmune når ambitionen att bli ett billion-dollar gaming brand.

För 11,4 MSEK får Starbreeze, av vad som framgår:

  • Samtliga intäkter (som ska delas med 505 som co-publisher) från mobil-Payday. Det kan dock vara så att spelet är gratis och istället har ett syfte att stärka Payday-varumärket (ökad lojalitet hos nuvarande kundbas) samt att driva ny trafik till PC/konsol-versionerna (intäkter från nyförsäljning samt en utökad kundbas). Ett annat alternativ är att man bygger en intäktsmodell baserat på mikrotransaktioner, vilket dock inte brukar vara speciellt uppskattat av spelarna.
  • 6,3 % av Cmunes resultat. Cmunes titel ”UberStrike” är en multiplayer-FPS via browser vars spelarantal har passerat 25 miljoner. Man har även nyligen släppt spelet Bullet Rush samt har spelet Deadheads i produktion. Samtliga spel är free-to-play, men finansieras via mikrotransaktioner. Cmune har tidigare blivit finansierade av Atomico (grundat av Skype-grundaren Niklas Zennström) under 2012 samt DCM under 2013, vilket tillsammans med den tidigare nämnda bolagsvärderingen på 22,2 MUSD får mig att tro att företaget historiskt haft svårt att visa upp svarta siffror på den sista raden, trots en stor spelarbas. Om det är ett strategiskt beslut att ta (presumtiva) förluster för att bygga en så stor spelarbas som möjligt, för att sedan kapitalisera på den återstår att se.

Övrig relevant information om Cmune är att de enligt sin Linkedin-sida har mellan 11-50 anställda, enligt Spoke 25-50 anställda och enligt Wikipedia 18 anställda. En missnöjd tidigare anställd skrev detta i slutet av mars 2015, där han/hon framförallt uttryckte sitt missnöje med ledningen. VD:n Ludovic Bodin har tidigare startat upp och senare sålt bolaget Macau.com.

Ett realistiskt best-case här ser jag som att man lyckas med konceptet mobil-Payday som stärker varumärket, ökar kundbasen och direkt eller indirekt skapar en positiv avkastning på hela det investerade beloppet. Fungerar samarbetet bra kan man sedan använda Cmune för att utveckla mobila versioner av framtida titlar, exempelvis OTWD, STORM och The Hunt.

Jag är dock spontant skeptisk till förvärvet av 6,3 % av Cmune då jag inte känner ett särskilt starkt förtroende för den ledningen. De är bevisligen skickliga på att bygga mobilbaserade FPS-spel, men rent finansiellt är jag inte säker på att köpet kommer att inbringa några större summor.

Som sammanfattning tror jag att mobil-Payday kommer lyckas med sitt syfte, men att förvärvet av en del av Cmune kan visa sig något negativt på kort sikt. Hade förvärvet inneburit en större andel av Cmune, säg 50 % motsvarande ca 11 MUSD, hade jag blivit orolig. Nu handlar det dock om en peng som kan vara värd att gambla med, för den långsiktiga potentialen är givetvis långt från obefintlig.


I Del 2 kommer jag att avhandla mina tankar kring de, i mitt tycke, tyngre posterna:

  • Förvärvet av Orange Grove Media med tillhörande IP ”The Hunt – Assault on Mythos”
  • Overkill’s The Walking Dead + VR

-> Del 2 hittar du här!

2 thoughts on “Har risken med att äga Starbreezeaktier ökat de senaste veckorna? – Del 1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s