Aktier · Analys · Starbreeze

Förväntningar på Starbreeze 2016

Med händelserika 2016 inom räckhåll kommer här en lista, utan någon form av inbördes ordning, på vad jag förväntar mig av Starbreeze och dess produkter under året:

DEN KORTA VERSIONEN:

Här är mina 10 förväntningar (i grova drag) på Starbreeze under år 2016:

  1. PAYDAY 2 drar in 120 Mkr till Starbreeze.
  2. Dead by Daylight säljer en miljon exemplar och drar in 70 Mkr till Starbreeze.
  3. Geminose säljs på Walmart
  4. Overkill’s The Walking Dead säljer 4 miljoner exemplar och drar in 600 Mkr till Starbreeze.
  5. Ett releasedatum för RAID: World War II bekräftas.
  6. Investeringar i minst tre nya förläggaruppdrag.
  7. Ett datum för listbyte bekräftas.
  8. Kostnader på 330 Mkr för helåret
  9. Tilde de Paula testar StarVR i Nyhetsmorgon på TV4.
  10. Ett förvärv som förstärker närvaron i Asien

Honorable mention: StarVR

DEN LÅNGA VERSIONEN:

1. PAYDAY 2 drar in 120 Mkr till Starbreeze.

  • Avtalet med 505 Games garanterar ca 60 Mkr (15 Mkr/kvartal) under året
  • Nyförsäljning, DLC’s och mikrotransaktioner drar in ytterligare 60 Mkr (15 Mkr/kvartal i snitt).

PAYDAY 2 har dragit in knappt 48 Mkr/kvartal i snitt till Starbreeze, eller 39 Mkr/kvartal om man räknar bort releasekvartalen av originalspelet (Q1 13/14) och Crimewave Edition (Q4 14/15) vilket ger en något mer ”normal” intäktsfördelning.

Lyckas man lösa portningsproblematiken och kan släppa DLC’s även på konsol så finns det goda möjligheter till högre intäkter, men jag är inte helt säker på att de väljer att lägga energin där utan tror att man fortsätter fokusera på Steam. Jag kan tänka mig att det kommer 7-8 DLC’s till Steam och 2-3 till konsol för att säkra kassaflödet fram till OTWD-release.

Lägre snittpris på huvudspelet, större kundbas för DLC’s och mikrotransaktioner. En snittintäkt på 30 Mkr/kvartal, att jämföra med 39 Mkr per kvartal sedan release, anser jag därmed vara en rimlig riktlinje. PAYDAY 2 är en klassisk cash cow!

2. Dead by Daylight säljer en miljon exemplar och drar in 70 Mkr till Starbreeze.

Detta beräknat på ett pris på $29,99, en dollarkurs på 8,30, 15 % moms, 30 % till plattformsägaren och sedan 50 % av resterande belopp till Starbreeze. Med reservation för att man säljer ännu fler spel, men med en viss andel till ett rabatterat pris.

dbdprognos

3. Geminose säljs på Walmart.

Under ett besök på en Walmart i Florida i somras noterade jag att Skylanders/Amiibo/Disney Infinity exponerades på åtta hyllsektioner och två gavlar – en enorm mängd prylar och tillbehör!

IMG_1711.JPG

Att jag nämner just Walmart får väl ses som symboliskt, men lyckas Geminose träffa rätt i marknaden och ta plats i butikshyllorna så kan det innebära enorma intäkter från en kraftigt växande marknad. Vi väntar med spänning för att se vad som ska få varumärket att sticka ut, och hoppas att vi får läsa många snyfthistorier om föräldrar till 5-12-åringar som tvingats köpa lekdjur, smycken och övriga tillbehör enligt VD Andersson-Klints vision.

4. Overkill’s The Walking Dead säljer 4 miljoner exemplar och drar in 600 Mkr till Starbreeze.

Beräknat på ett pris på $49,99, en dollarkurs på 8,00, 15 % moms och 30 % till plattformsägaren och sedan 15 % till Skybound. 50/50 sålt på PC/konsol där Starbreeze tar 100 % av resterande belopp från Steamförsäljningen och 50 % av resterande belopp från konsolförsäljningen.

otwd_intakter2016

Sedan är det som bekant pulsförsäljningarna som är det som tagit Starbreeze dit vi är idag och detta kommer att appliceras även på OTWD. Reor, tilläggspaket och mikrotransaktioner känns som självklarheter i affärsmodellen kring spelet och bör fungera minst lika bra här som i PAYDAY 2. Tänk vilka möjligheter det finns kring möjliga banor, där man inte måste begränsa sig vid att stjäla värdesaker. Att man har ett narrative team som är specialiserade på storyn känns otroligt värdefullt! Sedan har vi vapen- och utrustning som kan spinnas vidare på. Alla övningar Starbreeze har genomfört i finansieringsmodellen av PAYDAY 2 kokas nu ned till en AAA-produktion som man kommer kapitalisera på i åratal framöver.

I mitt tycke bär Overkill’s The Walking Dead själv upp hela värderingen, och mer, av Starbreeze idag. Allt annat – PAYDAY-franchiset, StarVR, Geminose, förläggaravtalen, kassan, nätverket, osv. – är gravy. Räkna själv och se vart du hamnar!

5. Ett releasedatum för RAID: World War II bekräftas.

RAID: World War II tror jag mycket på då spelmodellen förmodligen kommer att påminna väldigt mycket om PAYDAY 2, där återspelbarheten och möjligheten att bygga vidare på spelet är väldigt stor. Tilläggspaket och möjligtvis mikrotransaktioner kan skapa ytterligare en stabil kassako utan att Starbreeze behöver lyfta ett finger.

Spelet är tänkt att visas upp för första gången på E3-mässan i juni och en release bör inte dröja mer än ett år från det. Jag ser därför att en rimlig riktpunkt för release av RAID är under Q1 eller tidigt i Q2 år 2017.

6. Investeringar i minst tre nya förläggaruppdrag.

Med release av tre Starbreeze-förlagda spel under det första halvåret bör det sedan finnas utrymme resursmässigt för att ersätta dessa projekt samt att vidareutveckla förläggardelen med nya samarbeten.

Ska vi säga ett känt varumärke (investering i trakterna kring ~100 Mkr) plus två förhållandevis okända (10-30 Mkr/styck)? Deal!

7. Ett datum för listbyte bekräftas.

Styrelsen har en uttalad ambition att ta klivit in i finrummet som är OMX Stockholm och mycket talar för att man lyckas med det. Nu har man bland annat bestämt att lägga om räkenskapsåret till kalenderår samt att man nyanställer personal för IR-specifika arbetsuppgifter.

Jag tror att ett datum för listbyte garanterat kommer att kommuniceras under 2016 – och det är möjligt att även själva listbytet genomförs.

Detta kommer i så fall att innebära en ökad uppmärksamhet från analytiker och fondförvaltare. Bolagsbevakningen blir förhoppningsvis vassare och indexfonder ”tvingas” köpa in sig för att kunna återspegla just index. Många fondbolag har även egna regler kring vilka listor man får handla ifrån och First North är oftast inte en av dom.

8. Kostnader på 330 Mkr för helåret

140 Mkr i personalkostnader (35 Mkr/kvartal i snitt)

personalkostnad_historik

En kraftig ökning från några kvartal sedan bland annat pga förvärv av InfinitEye, Orange Grove Media samt förstärkning av Stockholmskontoret. En rimlig ökning sett till kommande projekt. Jag tror att runt 35 Mkr per kvartal i snitt är en rimlig uppskattning av personalkostnaderna som även inkluderar personaloptioner.

30 Mkr i avskrivningar/övriga rörelsekostnader (7,5 Mkr/kvartal i snitt)

avskrivningar_historik

PAYDAY 2 är nu helt avskrivet och denna post kommer naturligtvis att öka efter spelsläpp. En tidigare avskrivningsnivå som snittat runt 4,5 Mkr per kvartal kommer nu att öka pga fler titlar med högre utvecklingskostnader än tidigare, plus de ökade materiella avskrivningarna hänförliga till Paris- och LA-kontoren.

160 Mkr under Övriga externa kostnader, dvs. marknadsföring, lokalkostnader, etc. (40 Mkr/kvartal i snitt)

ovrigakostnader_historik

Den nya organisationen ser ut att vara på plats och kostnaderna från de senaste kvartalen bör vara någorlunda representativa för hur stora dessa poster kommer vara under 2016, framförallt när det gäller lokalkostnader och övriga externa kostnader. Marknadsföringskostnaderna bör i första hand vara kopplade till branschmässorna och OTWD, något som kommer att återspeglas under 2016. Utöver detta har vi Geminose – blir det Starbreeze själva eller en extern part som sköter marknadsföringen? Förmodligen det senare alternativet.

9. Tilde de Paula testar StarVR i Nyhetsmorgon på TV4.

tilde2.png

😉

10. Ett förvärv som förstärker närvaron i Asien.

Är man nöjda med samarbetet med Cmune så kanske man hittar en lösning på att förvärva ytterligare andelar av bolaget som redan finns på plats i Asien. Andra alternativ är att man kliver in i ett annat bolag eller startar upp ett eget kontor. Min förhoppning ligger i alternativ 2; att man hittar och förvärvar majoriteten av ett idag (för oss) okänt bolag för en billig peng, som kan utvecklas till en Asiatisk förläggardivision.

 

——————————————————-

HONORABLE MENTION:

StarVR är givetvis hyperintressant och verkligen inte värt att utelämna ur någon sammanställning eller diskussion kring Starbreeze, men jag tror inte att kommersialiseringen av produkten är redo under 2016 utan att det dröjer till 2017 innan vi kan börja se de betydande effekterna av  VR-marknaden för en high-endprodukt så som StarVR. Men faktum kvarstår – potentialen är enorm. Nu gäller det för Starbreeze att hjälpa de stora drakarna att driva utvecklingen framåt samtidigt som man knyter viktiga samarbeten inför kommande år av hjälm- och spelförsäljning.

——————————————————-

Hur ser era förväntningar ut? Använd gärna samma lista om det underlättar! Oavsett vilket vill jag passa på att önska alla Starbreezeägare ett gott nytt år!

HAPPY-NEW-YEAR-CATS-in-cute-kitty-hats

12 thoughts on “Förväntningar på Starbreeze 2016

    1. Hej Glenn! Jag fick samma fråga på Placeraforumet och där svarade jag såhär:

      ”Ska jag försöka gissa kursen så blir det ytterligare en dimension av osäkerhet vilket jag egentligen inte är ett fan av, men om utfallet blir som jag skrivit i blogginlägget så kommer vi ju se en vinst per aktie på drygt 2 kronor. Ett branschmässigt P/E 20 ger då 40 kr/aktie. Men det kan jag ju omöjligt säga utan att låta haussig, eller hur? ;)”

      Jag kanske ska nöja med mig att säga att jag tror att kursen kommer stå betydligt högre än vad den gör idag.

      Gilla

  1. Bra inlägg, intressant läsning!
    En fråga bara. Varför har du angett olika dollar-kurser för OTWD och Dead by Daylight?
    Vad ser du för möjliga risker eller svårigheter för Starbreeze det kommande året?

    Gilla

    1. Hej och tack!

      Anledningen till de olika dollarkurserna är för att OTWD släpps ett bra tag efter DbD och en lägre dollarkurs fungerar därmed som säkerhetsmarginal. Hade jag räknat på samma kurs som för DbD (8,30) så hade det inneburit 20 Mkr mer i intäkter från OTWD, vilket såklart vore bra men inte påverkar utfallet av analysen speciellt mycket.

      Sedan kan det givetvis vara så att dollarkursen står högre än idag, men jag föredrar att vara någorlunda försiktig i mina antaganden. Underpromise and overdeliver, du vet 🙂

      Angående svårigheter så måste jag nog svara Geminose och StarVR. Lika stor potentialen som respektive marknad har, lika stor är konkurrensen. Även om man har en tekniskt överlägsen produkt så måste man synas – annars finns man inte. Vi spelar ju inte på samma bana som de stora aktörerna när det gäller marknadsföringsbudget. Förvärvet av InfinitEye var ju nästintill gratis och Geminose bör kunna dra in en bra slant även om det inte skulle bli en dundersuccé. Oavsett så tycker jag att det är en väldigt trevlig risk/reward i båda casen!

      Vad anser du är utmaningarna under 2016?

      Gilla

      1. Jag är blott en amatör som inte har allt för stor kunskap.

        Men… det jag tror kommer att hända med aktien är att den kommer vara väldigt högt värderat när OTWD släpps. När försäljningen redovisas så kommer aktien att dyka ordentligt. Spelet kommer sälja bra, men inte alls lika bra som marknaden förväntar sig.
        Sen tror jag att Geminose kan bli svår att få in på marknaden. Stenhård konkurrens.

        Gilla

      2. Det låter som ett inte helt omöjligt scenario. Vad är din bild av vad ”marknaden” förväntar sig försäljningsmässigt, och hur ser din egen prognos ut?

        Gilla

  2. Tack för detta! Hur ser du på att StarVR blir uppköpt? Positivt eller negativt? Sannolikhet? Värdering i så fall? Gott nytt år!

    Gilla

    1. Jag har svårt att tro att man förvärvar något som går klockrent i linje med bolagets framtidsvision, vad som kommer att vara ”the-next-big-thing” samt att man breddar verksamheten mot underhållning, enbart för att sälja det ett knappt år senare. Även om man inte skulle tjäna några större pengar på VR under 2016 så är erfarenheten man bygger på sig från hårdvaruutveckling, spelutveckling och även förläggarskapet i mitt tycke ovärderlig inför 2017 och framåt. StarVR är förmodligen tänkt som en premiumprodukt och det måste genomsyra alla led från utveckling till försäljning och support.

      VD har ju tidigare nämnt att han vill bygga någonting som barnbarnen kan leva på och då tror jag man ser ett större värde i att vidareutveckla Starbreeze inom virtual reality än att sälja det man har. Men det är klart, kommer Facebook med ett bud på två miljarder dollar så tror jag att man i alla fall sover på det 🙂

      Vad tror du?

      Gilla

  3. Meget fin oversigt, men jeg ser den som en anelse optimistisk for 1 og 3.

    1. Umiddelbart tror jeg måske at indtægten på microtransaktioner og DLC’er kan være en joker. Communitiet bag Payday 2 har siden microtransaction release vendt sig imod Overkill. De er ikke glade for den nye betalingsmodel, da de i sin tid var lovet at det aldrig ville blive implementeret. Dette udviklede sig til en regulær ”shit-storm” på Steam – 135k positive anmeldelser og nu 44k negative. Jeg forventer at det vil have en direkte konsekvens på salget, især da Overkill ikke har håndteret sagen på bedste vis.

    3. Hvad baserer du et salg på 4M eksemplarer på i 2016? Det lyder umiddelbart højt. Der er endnu ikke kommet nogen release date eller indikationer på hvornår spillet kommer i 2016. Jeg havde håbet at det ville komme Q1, men tror nærmere på Q2/3 nu, med den mængde information vi indtil nu har. Der er også en vis usikkerhed, hvis Overkill ikke får oprettet stabilitet med communitiet som nævnt i 1.

    Det bliver spændende at se regnskabet for Oktober til December, hvor vi får en klar indikator om communitiet har en reel indflydelse på indtjeningen. Hvad er dine tanke om dette dilemme?

    Gilla

    1. Hej Kristian! Jag är givetvis medveten om hur införandet av mikrotransaktioner mottogs av spelarna, men tror själv att värdet i den kunskapen man bygger på sig kring optimering av intäktsmodellen väger tyngre än den negativa PR vi fick. Nu har dessutom det värsta trycket lagt sig och många spelare är tillbaka. Spelet fortsätter att sälja bra och låg som bäst på plats 16 under Steams vinterrea, vilket får ses som helt OK över två år efter release. Enligt de beräkningar jag sett från signaturen Skicklig (på Placera) så verkar mikrotransaktionerna dra in en bra slant också. Tror snarare att 120 Mkr kanske är lite i underkant för 2015.

      Angående 4 miljoner sålda exemplar av OTWD så har jag skrivit mer om det i min analys på bloggen: https://eminentinvestment.com/2015/06/02/10/ Angående release så är det ju bekräftat till ”andra halvåret 2016” vilket alltså innebär Q3 eller Q4, där jag räknar med release i Q4. En stor andel av försäljningen sker såklart den första veckan med tanke på förhandsordrar och den initiala hypen.

      Hur många exemplar av OTWD tror du att vi säljer (om vi säger att det släpps i mitten av november) och hur motiverar du det?

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s